Työhönvalmentajat – viestinnän moniosaajat

Takana on neljä työhönvalmentajille suunnattua viestinnän koulutuspäivää, jotka pidettiin Helsingissä, Lappeenrannassa, Oulussa ja Turussa.  Sain huomata,  miten monipuolista viestintää työhönvalmentajat tekevät. Kyse on paljon muustakin kuin asiakasviestinnästä.

Työhönvalmentaja on usein yhteydessä ensinnäkin asiakkaan läheisiin tai muihin tukihenkilöihin. Työllistyvälle henkilölle voidaan tarvita erilaista taustatukea.

Työhönvalmentaja ottaa rohkeasti yhteyttä myös yrityksiin ja organisaatioihin, koska onhan tehtävänä löytää osatyökykyisille asiakkaille sopivia työpaikkoja. Hän avaa yhteistyötä työnantajien kanssa, missä tarvitaan markkinointiviestintää. Tarvitaan myös rautaista maineen hallintaa, koska monella paikkakunnalla työpaikat ovat tiukassa, eikä työnantajan luottamusta saa pettää.

Työhönvalmentaja selvittää usein asioita myös viranomaisten kanssa. Palkkatukiasiat, työkyvyttömyyseläke, asumisasiat tai vaikka yhteydenotto kriminaalihuoltoon voivat olla osa asiakkaan työllistämisen kokonaisuutta. Pitää ymmärtää, miten koneisto pyörii ja mitkä kontaktit vievät asiakkaan tilannetta eteenpäin.

Koulutuspäivän aikana osallistujat pohtivat omaa tapaansa tehdä viestintää, työstivät viestejä eri kohderyhmille ja harjoittelivat oman hissipuheen valitsemalleen kohderyhmälle.

Yhteistä kaikissa koulutuksissa oli se, että päivän alussa työhönvalmentajat kokivat tärkeimmiksi kohderyhmäksi asiakkaansa ja työnantajat. Iltapäivällä syntyi usein oivallus siitä, miten tärkeää on pyrkiä kertomaan tekemästään työstään myös omassa työyhteisössä, esimiehille ja resurssien takana oleville päättäjille.

Työhönvalmentajien mielestä esimies tai kuntapäättäjät eivät tiedä, mitä heidän työnsä sisältää ja miten merkityksellistä se on asiakkaiden työllistymisen kannalta. Päättäjät eivät tunnista tuetun työllistämisen keinoja ja vaikutusta kuntatalouteen.

Vaikka työhönvalmentajat tuntuvat olevan viestinnän kameleontteja, moni kokee kuitenkin vieraaksi  itsensä ja oman työnsä merkityksen nostamista esiin. Onhan tärkeintä asiakas ja hänen esiin nostamisensa työllistymisen kannalta. Tarvitaan kuitenkin myös työhönvalmentajien oman osaamisen huomaaminen. On tärkeää, että esimerkiksi tulevat maakuntapäättäjät tietävät, ketkä ja millä keinoin tätä tehokasta työllistämistä tekevät.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s